جاذبه های تاریخی ، تفریحی و باستانی مشهد  از زبان کارشناسان خبره جهانگردی  و هتلداری  هادی عربی گل 

 

جاذبه های گردشگری ایران - ورودی های مجموعه حرم رضوی مشهد

 

2safar

مجموعه حرم امام رضا با توجه به وسعت بالا و بنا ها و صحن های متعددی که در این مجموعه قرار دارند، بخش وسیعی از قلب شهر مشهد را به خود اختصاص داده و با توجه مرکزیت این مکان در شهر مشهد خیابان های اصلی و مهمی از شهر به مجموعه ی آرامگاه علی بن موسی الرضا منتهی می شود. علاوه بر این، با توجه به محل قرار گرفتن حرم، دایره ی وسیعی از اماکن تجاری، بازار ها، پاساژ ها، هتل ها و بسیاری از مکان های رستوران های شهر به واسطه ی حجم بالای زائران در این منطقه در اطراف حرم قرار دارند و از این رو، دسترسی زائران و گردشگران به مجموعه حرم رضوی یکی از مهمترین بخش هایی است که دارای اهمیت بالایی می باشد. از این رو، پس از آشنایی شما با رواق ها، صحن و دیگر بناهای زیبا و تاریخی مجموعه ی حرم رضوی این بار شما را با ورودی های مجموعه آشنا می کنیم که هر کدام با نام و اسم خاصی به یکی از خیابان های منتهی به حرم رضوی می رسند که به این دروازه های ورودی باب گفته می شود.

 

 

2safar

اولین ورودی زائران و گردشگران به مجموعه حرم رضوی می تواند باب طوسی باشد که دروازه و بنای زیبای این باب در حال ساخت می باشد، باب طوسی در قسمت شمال غربی مجموعه حرم قرار گرفته و گردشگران و زائران از خیابان شیرازی که از جمله خیابان های قدیمی شهر مشهد است، می توانند به صحن جمهوری اسلامی برسند و از طریق دارالولایه و دارسیاده و سپس دارالحفاظ به آرامگاه خواهند رسید.دیگر بابی که از خیابان شیرازی قابل دسترسی است و زائران را به صحن جمهوری اسلامی می رساند، باب الهادی است گردشگران و زائران از این مسیر پس از دارالولایه و چند رواق دیگر به آرامگاه می رسند. خیابان طبرسی در شمال مجموعه حرم رضوی واقع شده و زائران و گردشگران از طریق این خیابان به بست شیخ طبرسی می رسند که باب طبرسی هم در این قسمت از مجموعه حرم رضوی قرار دارد و پس از بست طبرسی هم صحن انقلاب قرار می گیرد،که آرامگاه ختم می شود.

 

2safar

ورودی اصلی حرم یا همان باب الرضا در قسمت جنوبی واقع شده و زائران از طریق خیابان امام رضا به این باب خواهند رسید و صحن جامع رضوی هم پیش روی آن ها قرار دارد که از طریق مسیر های رواق امام خمینی، مسجد گوهر شاد و بست شیخ بهائی به آرامگاه خواهند رسید. از دیگر باب های قسمت جنوبی مجموعه ی حرم رضوی باب الجواد است، که در ضلع جنوب شرقی قرار گرفته و خیابان اندرزگو به این باب منتهی می شود، این باب هم زائران را به صحن جامع رضوی می رساند.

 

2safar

آخرین ورودی مجموعه حرم رضوی در قسمت شرقی حرم باب نواب صفوی است، که از خیابانی به همین نام می توان به مجموعه حرم رسید. بست شیخ عاملی زائران و گردشگرانی را که از طریق این باب وارد حرم شده اند را به صحن آزادی می رساند، البته علاوه بر صحن آزادی، صحن انقلاب هم زائرانی که از این باب وارد شده اند را به آرامگاه امام رضا می رساند. البته تمامی مسیر ها از طریق تابلو های راهنما قابل تشخیص می باشند و در این میان زائران می توانند از رواق ها و صحن هایی که در سایت 2safar معرفی شده اند دیدن کنند.

جاذبه های گردشگری ایران - موزه ی آستان قدس رضوی مشهد - قسمت دوم

 

2safar

در ادامه ی معرفی بخش ها و تالار های موزه ی آستان قدس رضوی، به گنجبنه ی تمبر و اسکناس سر می زنیم. تمبر یکی از نماد هایی است که علاقه مندان بسیاری دارد و خود دربردانده ی هویت و تاریخ ادوار ودوره های مختلف یک سرزمین می باشد. تمبر های رویداد ها و اتفاق های بسیاری را ثبت کرده و یک نماد خاطره انگیز و دلنشین است. از این رو، نماد های این چنین، روایتگرانی صادق هستند و موزه های امروز یکی از بهترین مکان های برای چنین نماد هایی به شمار می روند. این بخش از موزه ی آستان قدس در اواخر دهه ی 60 هجری شمسی در حدود سال 1369 در طبقه ی زیر زمین موزه ی آستان قدس در محوطه ی مجموعه ی رضوی افتتاح شد. گردشگران و زائران حرم امام رضا می توانند تمبر های مختلف و متعددی در دوره های مختلف تاریخی را در این مکان مشاهده نمایند. از جمله تمبر های معروف این بخش از موزه می توان به نخستین تمبر جهان به نام پنی سیاه اشاره کرد و از اولین تمبر های بکار رفته در نامه نگاری و دوره های قاجاری دیدن کرد. این درحالی است که بسیاری از تمبر های مناسبتی خاص هم به صورت هدیه در این مکان قرار می گیرند.

 

 

2safar

علاوه بر تمبر، در این بخش از موزه ی آستان قدس، نامه های تاریخی(متعلق به شاهان ایرانی)، کارت پستال، نخستین وسایل ارتباطی مانند تلفن ، تلگراف و آثار مرتبط با تاریخ پست ایران اشاره کرد. بر اساس اطلاعات مندرج در موزه ی آستان قدس، گردشگران شاهد 300 تمبر و دیگر آثار مرتبط با این بخش خواهند بود، که بدون شک بخش هیجان انگیز و خاطره انگیز برای گردشگران محسوب می شود. در این بخش از موزه تعدادی از اسکناس های مورد استفاده در ایران نیز به نمایش گذاشته شده که این حوزه هم دارای تاریخ خاص خود می باشد وعلاقه مندان بسیاری نیز دارد و مانند تمبر عده ی بسیاری به جمع آوری و داشتن کلکسیون های خصوصی دست می زنند، که بهترین و یکی از غنی ترین موزه در ایران برای تمبر و اسکناس موزه آستان قدس رضوی است.

 

2safar

از دیگر بخش های موزه ی آستان قدس می توان به گنجینه ی نجوم اشاره کرد، بخشی که در تاریخ ایران دارای اهمیت و جایگاه بالایی بوده است. این تالار موزه در حدود سال 1378 هجری شمسی تاسیس شد. این بخش از موزه به واسطه ی اهمیت و جایگاه علم نجوم در میان مسلمانان بخصوص ایرانیان دربردانده ی اشیاء و ابزار بسیار قدیمی و ارزشمندی است. گردشگران در این بخش از موزه می توانند اسطرلابها، تلسکوپ ها و تعداد وسیعی از ابزار و ادوات علم نجوم را در این بخش از موزه مشاهده کنند. برای رفتن به این بخش از موزه باید به طبقه دوم موزه بروید. تالار و گنجینه ی دیگری هم که با بخش نجوم در موزه ی آستان قدس تاسیس شد، گنجینه ی ساعت است که این بخش هم در طبقه دوم قرار گرفته انواع مختلف از ساعت های را می توان در این بخش از موزه دید.از ساعت های آفتابی و تقویمی گرفته تا ساعت های افقی و عمودی آفتاب و انواع مختلف ساعت هایی که در ایران وجود داشته است. گردشگران در این بخش ها می توانند بخش های مختلفی از تاریخ ایران را به شکلی زیبا مشاهده نمایند.

 

2safar

 

 

جاذبه های گردشگری ایران - موزه ی آستان قدس رضوی مشهد - قسمت سوم

 

2safar

در ادامه ی معرفی بخش های موزه ی آستان قدس رضوی به تالاری تحت عنوان گنجینه ی سلاح های گرم و سرد موزه ی آستان قدس می رسیم. در این بخش گردشگران و زائران حرم امام رضا می توانند در طبقه ی دوم موزه از این بخش دیدن کنند. سلاح ها و ادوات نظامی همواره بخش مهمی از تاریخ سرزمین های مختلف را روایت می کند . از این رو، در موزه های کشور ها و شهر های مختلف از توجه بسیاری برخوردار است. در این بخش از موزه ی آستان قدس، شمشیر های فاخر و جواهر نشان از بارز ترین آثار موجود در این تالار هستند که در کنار زره های فولادی، سپر های دفاعی از جنس ها و طرح ها مختلف، خنجر ها و کارد های معمولی و تاریخی و فاخر و کارشده و تبر ها و تبرزین های طلاکاری ، حکاکی شده و بسیار زیبا قرار دارند.

 

 

2safar

گردشگران در بخش سلاح های موزه کمان های لاکی زیبایی را می بینند که با هنرمندی تمام بر روی آنها نقوش زیبایی طراحی شده است، کلاه خود و دیگر ادوات جنگی هم بخش دیگری از غرفه هی موزه را به خود اختصاص داده است، در قسمت سلاح های گرم، تفنگ های تاریخی و تپانچه های سرپر قدیمی و شاهانه از جمله آثاری هستند که روایت گر بخش هایی از تاریخ ایران می باشند.

 

2safar

در سال 1378 همراه با تالار سلاح ها، گنجینه ی ظروف هم در موزه ی آستان قدس افتتاح شد، که این بخش هم در طبقه ی دوم موزه قرار دارد. آثار موجود در این بخش از موزه از دیرینگی بیشتر برخودارند، چرا که در این بخش گردشگران می توانند آثار سفالی متعلق به 3 هزار سال قبل را از نزدیک ببینند که در کنار ظروف سفالی و چینی دوران اسلامی قرار گرفته اند. این ظروف و اشیاء بیشترشان هدایای اهدائی به مجموعه آستان قدس است که در این تالار نگهداری می شود، اما نکته ی قابل توجه کشف تعدادی از آثار این بخش در حفاری های صورت گرفته در مجموعه ی حرم رضوی است.

 

2safar

یکی دیگر از گنجینه های موزه ی آستان قدس متعلق به آثار هنری است که به مجموعه آستان قدس اهدا شده است، در این بخش ما شاهد نقاشی های ارزشمند و باشکوهی هستیم. از جمله ای این نقاشی های می توان به تابلو های زیبای استاد و هنرمند بزرگ معاصر ایران، استاد کمال الملک اشاره کرد، اما نقاشی های موجود در این بخش از موزه تنها آثار نقاشان ایرانی را در خود جای نداده، بلکه گردشگران موزه ی آستان قدس آثار کم نظیری از نقاش شان صاحب نام جهان و آثار زیبا و مشهوری را خواهند دید که جایگاه و اهمیت موزه را بیش از پیش نشان می دهد.

 

2safar

اما در سال 1378 تالار دیگری در این موزه بازگشائی شد که شاید در کمتر موزه ای در ایران بتوان بخشی خاص و تخصصی مرتبط با آن را پیدا کرد، گنجینه ی صدف و حون های دریایی ، کلکسیونی بود که از محمد سعید فواد وهبه، آثار جمع آوری شده ی شخصی اش را به آستان قدس رضوی تقدیم کرد و این مجموعه ی بی نظیر و زیبا به یکی از دیدنی ترین بخش های موزه ی آستان قدس رضوی تبدیل شد و در ادامه حیات این بخش اثار و نمونه های دیگری نیز از صدف ها و حون های دریایی به این بخش موزه اضافه شد.

جاذبه های گردشگری ایران - موزه ی آستان قدس مشهد - قسمت چهارم

 

2safar

تالار سکه که در موزه ی آستان قدس رضوی به آن گنجینه ی سکه می گویند، از بخش های دیدنی و پر اثری است که در معرض دید گردشگران و زائران مجموعه ی حرم رضوی قرار دارد. این بخش در زیر زمین موزه قرار گرفته و در حدود یک دهه پیش یعنی در سال 1388 به طور جدا به بخشی از موزه ی آستان قدس رضوی تبدیل شد. سکه های در هرکجای جهان، اثر و سندی معتبر و ماندگار از دوره های مختلف تاریخی هستند و به دلیل رواج و کاربرد روزمره و عمومی آن از سند های مهم و مشخص دوره های تاریخی به شمار می آیند، از این رو، در ایران با توجه به قدمت تاریخی تعداد گسترده ای از سلسله و ها حکومت در پهنه ی جغرافیایی و تمدنی آن حضور داشته اند و به همین خاطر، سکه های متعدد و متنوعی در قسمت های مختلف ایران از دوره های تاریخی متنوعی یافت می شود که موزه ی آستان قدس یکی از بهترین موزه ی های ایران برای شناخت و آشنایی با سکه های تاریخی است.

 

 

2safar

گردشگران و زائران حرم رضوی، در این بخش از موزه می توانند سکه های از دوران هخامنشی، مقدونی، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان، و حکام و شاهان محلی عهد باستان ایران را در این بخش نظاره گر باشند. همچنین سکه های از دوران اسلامی متعلق به خلفای اموی، عباسی، آل بویه، سامانیان، صفاریان، آل زیار، عزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، مغول، تیموریان، آ قویونل قرا قویونلو، صفویان، افشاری، زندیه ، قاجار ، پهلوی و جمهوری اسلامی نیز در این بخش وجود دارد. نکته قابل توجه دیگر در خصوص تالار سکه، وجود آثاری است که شاید کمتر کسی با نام سلسله و حکومت آن در کتب های تاریخی آشنا باشد، حکومت های محلی مانند بنی دلف، باینجور، علویان طبرستان، آل مظفر، بنی سعلوکی، کوشانیان، شاهان ارمنستان، خاراسن، هندوپارتی، عرب ساسانی، آل کیا و بسیاری از حکومت های کوچک و کم عمری که سکه های آنان روایت گر بخش های تاریخ کوتاه و کم رنگ آنها در تاریخ ایران شده است.همان طور که دیدید، سکه های موجود در این بخش از موزه تمام سلسله ها و حکومت های حاکم بر قسمت های مختلف این سرزمین را مانند کتابی تاریخی در پیش روی ما قرار می دهد و این یکی از زیبا ترین بخش های موزه ی آستان قدس به شمار می آید. بر اساس اعلام موزه کمتر از 2 هزار سکه در این موزه نگهداری می شود که در کنار این سکه ها آثار دیگر مانند سکه های خارجی و سکه های مناسبتی امام رضا تحت عنوان درهم های ولیعهدی نیز وجود دارد که به اهمیت این بخش از موزه می افزاید.

 

2safar

یکی دیگر از تالار ها یا همان گنجینه های موزه ی آستان قدس، تالار مدال هاست، که مدال های اهدائی ورزشکاران و افتخار آفرینان ایرانی به آستان قدسی حرم امام رضا را به نمایش می گذارد. مرحوم جهان پهلوان تختی اولین ورزشکاری بود که مدال های خود را به حرم امام رضا تقدیم کردو بعد از آن بخصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ورزشکاران و مدال آوران بسیاری مدال ها و جوایز بین المللی خود را به پاس احترام و ارادت به آستان قدس اهدا کردند. گردشگران می توانند از این بخش دیدنی موزه در طبقه دوم موزه دیدن کنند.

 

2safar

جاذبه های گردشگری ایران - موزه ی فرش مشهد

 

2safar

یکی از فاخر ترین بخش های موزه ی آستان قدس رضوی در شهر مشهد، موزه ی فرش است، بخشی که طی سال های اخیر در بنایی جداگانه و ساختمان دور از ساختمان موزه، محل نگهداری از آثار و نمونه های زیبا و فاخر در موزه ی فرش آستان قدس شده و یکی از موزه ی زیبا و ارزشمند ایران به شمار می آید. فرش داستانی زیبا و خوش نقش در تاریخ ایران است و نمودی زیبا و هنری از فرهنگ ایرانی محسوب می شود. نمودی که خود دنیایی از تنوع و تکثر می باشد و به واقع نمونه ی دیدنی از جامعه ی ایرانی است. از گره ها و تار و پود گرفته تا رنگ و نقش و طرح فرش، که هرکدام برگرفته از قوم و هویت و تاریخی خاص است.

 

 

2safar

از این رو، این اثر فاخر همیشه یکی از شاهدان تاریخی این سرزمین است و گردشگران و زائران شهر مشهد و مجموعه رضوی می توانند بخش های آثار و فرش های زیبا و تاریخی را در موزه ی فرش آستان قدس مشاهده کنندو. این موزه در ابتدا تالاری از مجموعه موزه بود و با گسترش و وسعت موزه ، موزه ی فرش در ساختمانی سه طبقه جدا از بنای اصلی در مجموعه رضوی بنا شد. ساختمان موزه طی 7 سال ساخته شد و در سال 1390 افتتاح گردید. در سه طبقه ی موزه گردشگران و زائران حرم امام رضا می توانند از بخش های تعبیه شده در موزه دیدن کنند.

 

2safar

طبقه ی همکف به قالی نواحی مرکزی و شرقی اختصاص داده شده که در این طبقه نمونه های از قالی های بافته شده در این دو منطقه به نمایش گذاشته می شود که به نوعی همانندی طرح و نقشی بیشتری با هم دارند. در کنار قالی و فرش های این دو منطقه ، آثاری از قالی های پرده ای نیز به نمایش گذاشته شده که آثاری زیبا، فاخر و چشم نواز هستند.

 

2safar

دیگر طبقه ی موزه ی فرش، متعلق به قالی های بافته شده در مناطق غربی و شمال غربی است، که دارای سبک و طرح خاص هود هستند و نقش و رنگ این قالی ها هم با توجه به قومیت و فرهنگ شان متفاوت است. در کنار این آثار قالیچه های زیبای بافته شده توسط ایلات و عشایر به نمایش گذاشته می شود که این آثار هم تنوع موجود در جامعه ایرانی را بهتر نمایان می کند. دیگر بخش و طبقه ی موزه به قالی های تاریخی و ارزشمندی تعلق دارد که در از دوره های تاریخی مختلفی بر جای مانده که بیشتر آنها فرش های برجا مانده از دوران صفویه است. همچنین فرش های قواره بزرگِ بافته شده در مشهد هم در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

 

2safar

گردشگران و زائران مجموعه رضوی در این ساختمان موزه ی آستان قدس، علاوه بر آثار و فرش های فاخر و زیبا به لحاظ هنری، با آثاری تاریخی روبه رو هستند که قدیمی ترین آنها به سال 952 هجری قمری باز می گردد. همچنین از دیگر ویژگی های این موزه، تنوع فرهنگی و هویتی است که به نمایش گذاشته شده و این تنوع را به خوبی می توان در نقش و طرح های قالی های موزه ی فرش آستان قدس مشاهده کرد، آثاری که علاوه بر زیبایی شان تاریخ و هویتی کهن را در میان تار و چود و نقش و نگارش پنهان کرده است.

جاذبه های گردشگری ایران - رواق های مجموعه ی حرم رضوی مشهد - قسمت اول

 

2safar

در معرفی بنا و مکان های زیبا و دیدنی حرم امام رضا در مشهد، به مسجد ها، صحن ها و بخش های مختلفی سر زدیم و رواق امام خمینی را هم پیش تر در سایت 2safar معرفی کردیم و در ادامه همین مسیر ، به رواق دیگر مجموعه ی حرم رضوی سر می زنیم. در معرفی بیشتر این مکان در معماری ایرانی باید گفت که رواق به فضایی سرپوشیده گفته می شود که با ستون یا دیوار هایی احاطه شده و دهانه ی این فضا به گونه است که به درب ورودی مسجد یا کاخ را به شبستان، گنبد خانه یا تالار اصلی آن مکان متصل می کند و یا در فضاهای دیگر به سمت حیاط یا صحن هاست. از این رو تا حدودی می توان تصویر ذهنی در خصوص اینچنین مکان هایی را ایجاد نمود.

 

 

2safar

حرم امام رضا هم به واسطه ی فضا های متعددی که در قسمت های جانبی اش ایجاد شده و با توجه به حجم بالای جمعیت زائر این حرم مقدس، امری ضروری است، رواق ها یکی از مکان های محبوب زائران برای نشستن، استراحت کردن، عبادت کردن و دیگر امور جانبی شان به شمار می رود. به همین خاطر ما در قسمت های مختلف حرم شاهد رواق های متعدد و زیبایی هستیم که با هنرمندی هرچه تمام تر، تزئین شده اند و چشم انداز های بسیار باشکوه و باوقاری دارند. کاشی کاری عمده ترین هنر معماری ایرانی است که در این مکان ها مورد استفاده قرار گرفته و گردشگران و زائران این بخش های حرام شاهد فضایی در مجموعه هستند، که علاوه بر ماهیت آرامگاه علی بن موسی الرضا، معماری و ساختار متصل فضا ها در ایجاد چنین محیط معنوی متاثر هستند. از این رو، به طور دقیق می توان گفت که بدون در نظر گرفتن ساخت و ساز های موجود، امروزه زائران و گردشگران در مجموعه ی حرم رضوی شاهد31 رواق می باشند که هر کدام دارای مساحت و تاریخی خاص می باشند.

 

2safar

دارالسیاده یکی از قدیمی تر رواق های حرم رضوی است که متعلق به قرن نهم هجری می باشد و در مسجد گوهر شاد(مسجد گوهر شاد همان طور که پیش در سایت 2safar به معرفی آن پرداختیم از آثار متعلق به دوران تیموری است و شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این مسجد به سایت ما مراجعه نمائید) واقع شده این رواق دارای آئینه کاری های زیبایی است قاب بندی ها، گره چینی های هنرمندانه ای را هم می توان در این رواق مشاهده کرد. از دیگر نکات قابل توجه بازسازی چند باره این رواق است که ماهیت معماری آن همچنان حفظ شده است. دیگر رواق معروف حرم، دارالحفاظ است. این رواق هم دارای آئینه کاری ظرفی است که در خلال دوران قاجاریه در این قسمت ساخته شده اند و خود اثر هم منسوب به امیرعلی شیر نوایی است و کاشی کاریه های این بخش هم از زیبایی بسیاری برخوردارند که در کنار آئینه کاری مکان بسیار باشکوهی است. از نکات قابل توجه گردشگران وجود قبر افراد شهیری مانند عباس میرزا قاجار(وی ولیعهد و نایب السلطنه ی مصلح ایرانی است که پیش از پدرش فتحعلی شاه جانش را از دست داد)،ظل السلطان(از فرزندان و شاهزادگان قجر) و آیت اله علی سیستانی در این رواق می باشد. در ادامه مسیر به قدیمی ترین و تاریخی ترین این رواق های خواهیم پرداخت.

 

2safar

جاذبه های گردشگری ایران - رواق های حرم رضوی مشهد - قسمت دوم

 

2safar

در ادامه معرفی رواق های مجموعه ی حرم رضوی به دیگر رواق قدیمی متعلق به قرن نهم و منتسب به بانوگوهربیگم در عصر تیموریان یعنی دارالسلام می رسیم البته این بنا در دوران ساخت آن به منظور رواق بنا شد بلکه تنها یکی از بخش های جانبی رواق الحفاظ و مسجدگوهر شاد به شمار می رفت، که در بازسازی های مجموعه ی حرم رضوی در سال 1338 هجری شمسی به یکی از رواق های بزرگ حرم تبدیل شد. این رواق هم مانند دیگر بنا های حرم رضوی مجموعه ی زیبایی از هنر های معماری ایرانی است و بارز ترین هنر های بکار رفته در این رواق را می توان آینه کاری، رسمی بندی، مقرنس کاری، کاشی کار و خطاطی دانست و از دیگر مشخصه های آن وجود یکی از بزرگترین چلچراغ های مجموعه ی حرم رضوی در این رواق است که نمایی زیبا، باشکوه و خیره کننده به این مکان و هنر های جانبی اش بخشیده است.

 

 

2safar

بارهای در طول بازدید از مجموعه ی حرم رضوی گفته ایم که این مجموعه به یمن وجود آرامگاه علی بن موسی الرضا، مجموعهی بی نظیری از هنرهای دوره های مختلفی از تاریخ ایران است و یک کلکسیون بی نظیر از هنر ها و بنا ها تاریخی در دوره های متفاوت، که می توان در رواق های حرم امام رضا هم مشاهده کرد.دو رواق گنبد الله وردی خان و گنبد حاتم خانی از آثار برجای مانده دوره ی صفوی است. که این دو رواق در زیر دو گنبد قرار گرفته اند و از این رو، اسم گنبد هم بخشی از نام آنها به شمار می رود. الله وردی خان، از امرای گرجی شاه عباس صفوی بود که در حدود سال 1021 دستور ساخت این رواق و گنبد بالای آن را داد و قبر خود اون نیز در این آرامگاه قرار گرفت. این رواق در بر دارنده ی المان های معماری رایج در عصر صفوی است، معماری که کاشی کاری و مقرنس کاری های زیبا و بی نقص با استفاده از رنگ های متعدد یکی از مشخصه های اصلی آن است . از دیگر مشخصه های زیباشناسانه ی این رواق، هنر خشنویسی است که در کتیبه و نگارش آیات قرآنی مشاهده می شود. اصلی ترین بخش این رواق هم به لحاظ زیبایی، فضای زیر گنید می باشد که فضای بیشتری برای خلق هنر را به معماران این رواق داده است.

 

2safar

رواق گنبد حاتم خانی هم از دیگر نمود های هنر معماری رایج عهد صفوی در مجموعه ی حرم رضوی است که بنا بر روایت تاریخ، به دستور، حاتم بیک وزیر شاه عباس کبیر در آرامگاه امام رضا ساخته شد و براساس اطلاعات موجود قدمت این رواق از گنبد الله وردی خان قدیمی تر می باشد و ساخت آن به حدود سال 1010 هجری قمری می رسد و هنر های معماری بکار رفته در این اثر هم مانند گنبد الله وردی خان بر گرفته از المان های معماری رایج در عهد صفوی است و با توجه تفاوت های فضای در دسترس با گنبد الله وردی خان متفاوت است. با ما در دیدن دیگر رواق های حرم امام رضا همراه باشید.

 

2safar

جاذبه های گردشگری ایران - رواق های مجموعه ی حرم رضوی مشهد - قسمت سوم

 

2safar

حرم مام رضا در مشهد، مانند نقطه ای مرکزی، دوره های مختلفی از تاریخ ایران را به هم گره زده و پادشاهان و بزرگان این سرزمین ارادت شان را با ساخت بناهایی مجلل و باشکوه در مجموعه حرم رضوی نشان داده اند، شاید همه ی این جزئیات باشکوهِ بکار رفته در کنار آرامگاه امام هشتم شیعیان، دور از تعالیم ساده زیستانه و بی آلایش آن امام بوده باشد و شاید بارگاه طلا، گلدسته هایی طلایی و شکوه و عظمت بنا های ساخته شده ی حرم را متناسب با ماهیت این مکان ندانیم، اما نمی توان تمدن شکل گرفته شده و هویت وابسته به این مکان را رد کرد. از این رو، بنا های زیبا، رواق های باشکوه، صحن های عظیم و ایوان های طلای مجموعه ی حرم رضوی، مانند جمع شدند، انرژی و حس هویت مشترک است که در دوره های تاریخی متفاوت در این مکان جمع شده و یک کلکسیون ایرانی شده بر گرد این منبع مقدس و مذهبی را شکل داده است. از این رو، بنا های متعددی بنا به ضرورت و امکان در این مجموعه شکل می گیرند و ما با هرکدام از این بنا های ارزشمند آشنا خواهیم شد.

 

 

2safar

در میان رواق های حرم رضوی، این بار رواق دارالسعاده را به معرفی می کنیم، رواقی که اثری برجای مانده از دوره ی قاجار است و سال ساخت آن به حدود 1250 می رسد، اصف الدوله والی خراسان بانی ساخت یان رواق می شود که در حد فاصل رواق گنبد الله وردی خان و ایوان طلای در صحن آزادی است. این رواق یکی از نمونه های زیبای هنر آینه کاری ایرانی است. دارالضیافه هم از دیگر آثار دوره ی قجری است، که در آخرین سال های بقای این خاندان در مشهد و در حرم امام رضا ساخته می شود. این رواق در نزدیکی ایوان طلای صحن آزادی است، که این بنا هم با هنر آینه کاری رایج در عهد قاجاریه ساخته شده و اثری فاخر، باشکوه و زیبا بود که در سال 1350 بخشی از سقف آن برای مرمت بازسازی تخریب شد و هنر معرق کاری ترمیم و بازسازی شد.

 

2safar

دارالسرور در دیگر سمت ایوان طلای صحن آزادی و مقابل دارالضیافه قرار دارد که زائران از طریق این رواق بخش های دیگر مجموعه حرم راه پیدا می کنند. این رواق در تغییرات دوره ی پهلوی دوم در سال 1338 ایجاد شد. دارالشرف هم از دیگر رواق هایی است که با توجه به تغییرات به رواق تبدیل شدند. بنایی که نمونه ی دیگر از هنر آینه کاری را در خود جای داده و به دارالسیاده متصل است. دارالاخلاص، دارالعزه،دارالشکر، دارالفیض، دارالذکر، داراهد، دارالعباده و رواق شیخ بهائی (که محل دفن شیخ بهاءالدین عاملی معروف به شیخ بهائی است) از جمله بنا هایی هستند که در خلال سال های 1336 تا 1356 به رواق تبدیل شده اند. این بنا به گسترش صحن ها، مساجد و دیگر بخش های مجموعه ی حرم رضوی برای دسترسی بهتر و سریع تر بخش های مختلف حرم به یکدیگر بنا شدند، رواق هایی که علاوه بر داشتن المان های هنری معماری ایرانی، مانند یک نفشه یک شهر، صحن را به رواق ها و رواق ها را مسجد ها متصل می کند و مجموعه حرم رضوی مانند یک سیستم منظم پذیرای زائران و میهمانان امام هشتم شیعیان است.

 

2safar

جاذبه های گردشگری ایران - رواق های مجموعه ی حرم رضوی مشهد - قسمت چهارم

 

2safar

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به ماهیت مذهبی نظام ی تازه تاسیس در ایران مرکزیت و اهمیت مجموعه ی حرم رضوی و آستان قدس رضوی بیشتر شد. از این رو ما در این دوره ی تاریخی شاهد توسعه و گسترش بیشتر مجموعه ی حرم رضوی هستیم ، بگونه ای که گردشگران و زائران حرم امام رضا می توانند هویت تاریخی و معماری متنوع در این مجموعه ی عظیم را درک کنند. همان طور که پیش تر در سایت 2safar صحن جمهوری اسلامی را معرفی کردیم، این بخش وسیع در اوایل دهه ی 1360 روند ساخت آن آغاز شد در حدود سال 1368 مورد بهره برداری قرار گرفت. یکی از بخش های مهم این صحن رواق دارالولایه است، که از برگترین رواق های مجموعه حرم رضوی به شمار می رود و سنت آینه کاری رواق های عهد قاجار در این رواق هم تکرار شده و یکی از بنای های زیبای معاصر در مجموعه ی حرم اما رضا محسوب می شود.

 

 

2safar

در کنار این رواق هم رواق دیگری با نام دالهدایه قرار دارد و هنر معماری ایرانی در این بخش بیشتر قالب گچبری ظهور می کند و آینه کاری و رنگ آمیزی های زیبا و بی نقش هم در کنار گچ بر ی های این رواق به آن زیبایی بسیاری بخشیده است. زائران از طریق صحن جمهوری اسلامی می توانند این رواق را پیدا کنند. میان بست شیخ بهائی و صحن جمهوری اسلامی رواقی قرار دارد که به آن رواق دارالرحمه گفته می شود و یکی از بخش های مجلل مجموعه است که با آینه کاری، گچبری و نقاشی مزین شده و بیشتر شبیه به یک تالار باشکوهست.

 

2safar

از دیگر رواق های حرم رضوی می توان به رواق دارالحکمه با کاشی های کاری معرق باشکوه و رنگارنگ، رواق دارالکرامه با نمایی ساده بی آلایش کرد که هر کدام از این رواق با توجه به تغییرات و نوسازی در حرم شکل گرفته اند و مجموعه تو در توی حرم رضوی را به هم متصل می کنند. رواق های شیخ حرّعاملی، دارالمرحمه ، رواق غدیر، رواق کوثر، رواق شیخ طوسی، رواق دارالحجه و رواق امام خمینی (که پیش تر به و به طور مفصل در سایت 2safar به آن اشاره کردیم) رواق هایی هستند که در خلال دهه ی 70، 80 و 90 هجری شمسی به مجموعه ی حرم رضوی اضافه شده اند. مجموعه هایی که با الگو برداری از دیگر بخش های حرم و مانند زنجیری متصل اما با هویتی متفاوت از دیگر بخش ها به این کلکسیون زیبا اضافه شده اند.

 

2safar

اگر بخواهید به طوری سریع از میان رواق ها و صحن عبور کنید شاید تنها تفاوت های جزئی میان این بخش های قائل باشید، اما هنگامی که هر بار در هر رواق خود را میان امواج آرامش بخش فضای حرم در هریک از این رواق ها و صحن ها رها کنید بدون شک هر بار تجربه ای تازه خواهید داشت، هربار خود را در مکانی تازه خواهید یافت و هر بار دنیای تازه پیش روی شما قرار خواهد گرفت. معماری ایرانی با المان های زیبای هنری اش چنان در خدمت فضای و معنوی حرم قرار گرفته، که گردشگران و زائران با تنوع رنگ ها و طرح های هنر های پرتکرار این مجموعه ای عظیم ، هر بار به مکانی تازه راه پیدا می کنند، مکانی که گرد آرامگاه علی بن موسی الرضا، مانند نگینی درخشان است.

 

2safar

جاذبه های گردشگری ایران - صحن جامع رضوی مشهد

 

2safar

در دهه ی 60 هجری شمسی، روند ساخت و ساز های حرم رضوی آغاز شد و در ادامه ساخت صحن های جمهوری اسلامی و قدس در مجموعه ی حرم رضوی (که پیش تر در سایت 2safar به معرفی آنها پرداختیم) ساخت صحن عظیم و وسیع دیگری در سال 1366 کلنگ خورد، که امروزه بزرگترین صحن مجموعه ی حرم به شمار می رود. این صحن که صحن جامع رضوی شناخته می شود دارای مساحتی در حدود 120 هزار مترمربع است. گردشگران در جنوب آرامگاه علی بن موسی الرضا می توانند این صحن را پیدا کنند. البته برای رسیدن به صحن جامع می توانید از صحن قدس، بست شیخ بهائی و رواق امام خمینی به این بخش از مجموعه حرم رضوی برسید. خیابان امام رضا و شهید اندرزگو هم گردشگران را به این صحن می رساند.

 

 

2safar

صحن رضوی مملو است از هنر معماری ایرانی با بکار گیری هنر های مختلفی که هر ببیننده ای را مجذوب خود می کند. در این صحن گردشگران و زائران حرم شاهد سه ایوان به نام ایوان ولی عصر، باب الکوثر و باب الغدیر هستند که در قسمت های جنوبی، شرقی و غربی مجموعه حرم رضوی قرار دارند. از دیگر مشخصه های معماری این صحن می توان به 55 غرفه ای اشاره کرد که نمودی از هنر معماری ایرانی به شمار می آیند و کاشی کاری های بسیار زیبایی در این بخش از صحن جامع بکار رفته است. همچنین زائران و گردشگران 6 گلدسته ی بلند را در این صحن شاهد خواهند بود که مرتفع ترین آن با 70 متر در قسمت جنوبی صحن قرار دارد. دو سردر بزرگ هم در قسمت های شرقی و غربی صحن جامع رضوی هارمونی بیشتری به صحن وسیع و بزرگ بخشیده و نمایی باشکوه به آن داده است.

 

2safar

از دیگر صحن های مجموعه حرم رضوی می توان به دو صحن کوثر و غدیر اشاره کرد که این دو صحن به قرینه در دو طرف صحن جامع قرار گرفته اند. صحن کوثر در قسمت شمال شرقی صحن جامع و صحن غدیر در قسمت شمال غربی آن واقع شده اند. زائران و گردشگران این حرم مطهر می توانند از طریق رواق امام خمینی و صحن آزادی به صحن کوثر برسند. معماری ایرانی در شمایل آجری کاری های باشکوه، کاشی کاری های بسیاری فاخر و معرق کاری های چشم نواز در این صحن خودنمایی می کند و زائران را راهی آرامگاه و ضریح امام رضا می کند. در آن طرف داستان هم صحن غدیر در نمایی بسیار زیبا قرار گرفته که شکوه و عظمت این مجموعه عظیم را بهتر و بیشتر نشان می دهد.

 

2safar

در کنار این دو صحن، در حدود سال 1382 روند ساخت صحنی دیگر آغاز شد، که امروزه با نام صحن هدایت شناخته می شود. این صحن در شمال شرقی مجموعه حرم و نزدیک به بست شیخ طبرسی قرار دارد و معماری ایرانی با کاشی کاری، آجر کاری و دیگر هنر های معماری ایرانی از مشخصه های اصلی این مکان زیبا و معنوی به شمار می رود. صحن های متعدد حرم رضوی هر کدام با تاریخ و هویتی خاص بخشی از ماهیت سازه ای این مجموعه ی مقدس به شمار می روند، که در طول سال میزبان زائران و علاقه مندان بسیاری است که مشتاقانه به دنبال زیارت این مکان مطهر آمده اند، مکانی که از مهمترین بخش های هویتی این کشور به شمار می آید.

جاذبه های گردشگری ایران - صحن های قدس و جمهوری اسلامی مشهد

 

2safar

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، بخش ها و قسمت های مختلفی به مجموعه ی حرم رضوی اضافه شد و آستان قدس رضوی، با مدیریتی مستقل و سامان بیشتری به مجموعه ی حرم رضوی داد. در این دوران به دو صحن دیگر هم به صحن های حرم رضوی گردید. که نام آن دو صحن را جمهوری اسلامی و قدس گذاشتند. در اوایل دهه ی 60 در قسمت غربی مجموعه حرم رضوی روند ساخت این صحن آغاز شد و در سال 1368 به بهره برداری رسید. گردشگران و زائران از بست شیخ طوسی، صحن غدیر، صحن جامع و بست شیخ بهائی می توانند به این صحن درسترسی پیدا کنند. همچنین، رواق دارالولایه و ایوان طلا هم به صحن راه دارند. این صحن جمهوری اسلامی هم نمودی زیبا از معماری ایرانی است.

 

 

2safar

در این صحن هم چهار ایوان به زیبایی هرچه تمام توسط هنرمندان ایرانی بنا شده اند و شکل مستطیلی صحن را تشکیل می دهند. ایوانی که در قسمت شمالی صحن قرار گرفته و متصل بست شیخ طوس می باشد، را ایوان شمالی یا باب اعلم می گویند که مشخصه معماری آن دو گلدسته ی طلائی است. ارتفاع این دوگلدسته به تقریبی به حدود 30 متر می رسند. در قرینه ی این ایوان باب الشهاده قرار گرفته و گلدسته هایی طلائی نیز بر روی آن بنا شده اند. باب الغدیر همان ایوان غربی است که گردشگران می توانند از خیابان شیرازی به حرم وارد شوند و در نهایت باب الولادیه هم همان ایوان شرقی است که پنجره فولاد به این بخش از مجموعه ی حرم رضوی انتقال داده شد.

 

2safar

این ایوان نمونه های زیبا و با شکوه از معماری ایرانی هستند که طاق ها، غرفه ها و ایوان های این صحن بزرگ عرصه هنرنمائی معماری ایرانی شده اند. کاشی کاری، مقرنس کاری، طلاکاری، خطاطی و خشنویسی از جمله هنرهایی می باشند به شکلی زیبا و با وقار زینت بخش این بخش از مجموعه حرم شده اند. از دیگر بخش های صحن جمهوری اسلامی می تواند به سقاخانه و ساعت خورشیدی اشاره کرد. سقاخانه مانند صحن انقلاب ساخته شده درست در مقابل ایوان طلای قرار دارد و سقف گنبدی این مکان زیبایی ملیحی به آن بخشیده است و گردشگران در وسط این صحن امکان دیدن یک ساعت خورشیدی را نزدیک دارند، ساعتی در دنیای امروز در کمتر جایی می توان آن را مشاهده کرد.

 

2safar

از دیگر صحن های مجموعه حرم رضوی، صحن قدس است که بواسطه ی قرار گرفتن سقاخانه ای در شکل و شمایل بیت المقدس در وسط آن به صحن قدس شهرپیدا کرد. این سقاخانه با گنبد طلائی اش در مقیاس بسیار کوچک تر از بیت المقدس در فلسطین ساخت و به عنوان یکی از نماد های جهان اسلام مورد استفاده قرار گرفت. این صحن در قسمت جنوبی مسجد گوهر شاد واقع شده و از دیگر صحن های مجموعه ی حرم رضوی کوچک تر است. کاشی کاری های این صحن از جمله زیبا ترین طرح های کاشی کاری حرم امام رضاست و گردشگران و زائران حرم مقدس علی بن موسی الرضا از بست شیخ بهائی و صحن جامع رضوی می توانند وارد صحن قدس شوند. سفر ما هنور در این مجموعه عظیم با شکوه ادامه دارد با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری ایران - صحن آزادی حرم رضوی مشهد

 

2safar

در پائین دست، آرامگاه علی بن موسی الرضا، صحن بزرگ دیگری وجود دارد که امروزه آن را صحن آزادی می نامند، این صحن و بنا و ساختمان های اطرافش هم از دیگر آثار تاریخی مجموعه حرم رضوی به شمار می رود و گردشگران و زائران بارگاه امام رضا در این بخش از حرم، بنا هایی زیبا، آثاری با وقار و هنر هایی اصیل را خواهند دید، که در ساخت آن ها علاوه بر تعهد کاری و هنری شان، ارادت قلبی و اعتقادی به امام رضا نیز دخیل بوده و آثاری شکوه مند دلنشین را ایجاد کرده اند.

 

 

2safar

مساحت تقریبی این صحن در حدود 4 هزار متر مربع است، که در گذشته به این بخش از حرم رضوی صحن نو می گفتند. صحن نو یا همان صحن آزادی در قسمت شرقی مجموعه ی حرم رضوی قرار دارد و در سال 1233 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار شالکه و قسمت های مختلف این صحن ساخته می شود. معماری این بخش از حرم، با توجه به ماهیت مشابه اش نسبت به دیگر قسمت ها باز هم برگرفته از المان های معماری رایج عهد قاجاریه می باشد و هنر های معماری ایرانی در شکلی زیبا و پر تکرار در قسمت های مختلف این صحن بکار رفته اند.

 

2safar

صحن آزادی هم نمونه و سبکی دیگر از بناهای چهار ایوانی است و ایوان های چهار گانه این صحن هم با مشخصات معماری و ظاهری خاص شان هر کدام هویت و تاریخی مشخص دارند. مشهور ترین ایوان این صحن مانند صحن انقلاب، ایوان طلاست، این ایوان در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار توسط عضدالملک قزوینی طلا کاری شد که به صورت دقیق در حدود سال 1282 هجری قمری می باشد. ایوان طلا در ضلع غربی قرار دارد و با نام ایوان طلای ناصری هم شناخته می شود. البته ممکن است در داخل حرم نام باب السعاده هم را بشنوید که به واسطه ی اتصال به رواق دارالسعاده به این ایوان باب السعاده نیز گفته می شود. ایوان شمالی این صحن را ایوان شیخ صدوق می نامند که اسم های دیگری مانند باب الحکمه و ایوان تلگراف خانه هم در دوره های مختلف به ایوان داده شده است. قسمت جنوبی صحن آزادی به ایوانی تحت عنوان ایوان ساعت می رسد، که در گذشته نام آن باب الامامه بود. ساعت این ایوان اهدائی شاه قاجار مظفر الدین شاه بوده و کتیبه ی فرمان فتحعلی شاه برای ساخت این صحن هم در این ایوان قرار گرفته است. ایوان شرقی هم در گوشه ی دیگر صحن نمونه ای زیبا از شکوه هنر ایرانی در ساخت آثاری است که پس از گذشت قرن های همچنان زیبا و باوقار چشم هر بیینده ای را به خود جلب می کند، ایوان شرقی یا همان ایوان باب السلام که به ایوان نواب هم شهرت دارد از دیگر بخش های زیبای صحن آزادی است که توسط غرفه هایی تماشایی به دیگر ایوان های صحن متصل می شوند و مجموعه ی زیبا را تشکیل می دهند. در صحن آزادی در حدود 65 غرفه ی زیبا ساخته شده که در کنار ایوان های چهارگانه ی این صحن، نمای چشم نواز و تاریخی را ایجاد می کند. در هر کجای تاریخ که نشسته باشید و از هر کجا که آمده باشید، هنر ایرانی بکار رفته در کاشی کاری ها، طلاکاری ها، گچ کاری ها و دیگر اشکال هنر ایوان ها و عرفه های این صحن شما را مجذوب خود خواهد کرد، جذابیتی که با فضای معنوی آرامگاه علی بن موسی الرضا، گوشه ی امنی برای شما خواهد بود.

 

2safar

جاذبه های گردشگری ایران - مسجد گوهر شاد مشهد

 

2safar

آرامگاه علی بن موسی الرضا، به عنوان هسته ی مرکزی شهر مشهد، طی قرون گذشته منبع بسیاری از تحرکات اجتماعی این شهر بوده و در کنار این آرامگاه آثار و بنا های مختلفی را می توانیم نظاره گر باشیم. یکی از قدیمی ترین بنا های شهر مشهد، مسجد گوهرشاد است، که از جمله بنا و آثار تاریخی، مشهور و مهم مجموعه ی حرم رضوی به شمار می آید. نام این مسجد به دلیل برخی رخ داد های ی در تاریخ معاصر ایران هم به عنوان یکی از نماد های حرکت های مردمی شناخته می شود.

 

 

2safar

گردشگران و زائران حرم رضوی می توانند در جنوب مرقد امام رضا، با گذر از صحن های نزدیک حرم به مسجد گوهرشاد می رسند. این مسجد یکی از آثار تاریخی حرم به شمار می آید که در سال 821 هجری قمری و در دوران تیموریان بنا شده است. گوهرشاد بیگم، بانی این مسجد می باشد و نام او بنا بر کتیبه ی موجود بر سر در یکی از ورودی های مسجد ، بر این مکان گذاشته شده و قرن هاست که مردم و زائران حرم این مکان را مسجد گوهر شاد می نامند. گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا فرزند امیر تیمور گورکانی بود و با توجه موقیت و جایگاه خود، اثری ماندگار تر از تمام شوکت و جلال تیموریان در تاریخ این سرزمین برجای گذاشت.

 

2safar

این مسجد یکی از نمونه های زیبا، با وقار و دلنشینی است که از معماری ایرانی عصر تیموریان بر جای مانده و همنشینی و نزدیکی به آرامگاه علی بن موسی الرضا، این مکان را با محبوبیت و اقبال بیشتری رو به رو کرده است. مسجد گوهر شاد بر اساس المان های مساجد چهار ایوانی ساخته شده و دو ایوان شمالی و جنوبی محل ورود و خروج میهمانان و نمازگزاران است و ایوان های شرقی و غربی هم به شکل قرینه بنا شده اند. یکی از ویژگی های بارز این مسجد به سیاق دیگر مساجد ایرانی و دیگر بخش های حرم رضوی، بکار گیری پررنگ و به جای هنر های معماری ایرانی است، کاشی کاری، معرق کاری، گچ کاری و مقرنس کاری از نمونه های پرتکرار و زیبای این بخش از حرم رضوی است که گردشگران می توانند ویژگی های معماری رایج در عصر تیموریان در این مسجد نظاره مشاهده کنند. مهمترین ایوان این مسجد ایوانی وسیع با نام ایوان مقصوره است، که کاشی های معرق این ایوان از شهرت بالایی به لحاظ زیبای برخورداند و زائران در این ایوان 500 متری می توانند اوقات آرامش بخشی را با غرق شدن در فضای معنوی و زیبای این ایوان تجربه کنند. همچنین گنید فیروزه ای رنگ مسجد رد بالای ایوان مقصوره قرار دارد، ایوانی که با 40 متر ارتفاع یکی از المان های بیرونی حرم رضوی به شمار می رود که دو مناره هم در کنار آن ساخته شده اند.

 

2safar

از دیگر بخش های تاریخی و زیبای مسجد گوهر شاد می توان به منبر ایوان مقصوره اشاره کرد که به منبر صاحب امان معروف است این اثر تاریخی هم در دوران قاجار و در خلال سلطنت فتحعلی شاه ساخته شده است، اثر که از جنس چوب می باشد و هنر منبت کاری آن از جمله هنر های ایرانی موجود در این مسجد تاریخی است. همه این هنرها بخشی از هویت و شاخصه این مسجد به شمار می آیند، اما جالب اینجاست که این اثر بنا به خواست یک زن ساخته می شود و مهمترین رخداد ی مشهد در خصوص پوشش ن در دوران پهلوی هم در این مسجد به وقع می پیوندد. با دستور تغییر شکل لباس و کشف حجاب مردم در این مسجد جمع می شوند و اعتراض عمومی مردم با مقاومت نیروهای امنیتی و نظامی رو به رو می شود و کشتار مردم در این مسجد در حدود سال 1314 به یکی از واقع مهم تاریخ معاصر ایران بدل می شود که گردشگران می توانند این مکان در حرم رضوی از نزدیک ببینند.

 

2safar

جاذبه های گردشگری ایران - حرم رضوی مشهد - قسمت پنجم

 

2safar

حرم امام رضا نمونه ای کامل از هنر های معماری ایرانی است، که به عنوان بخش زیبا و مهمی از تمدن اسلامی شناخته می شود. چرا که این معماری در خدمت مکان هایی به محوریت دینی و مذهبی قرار گرفت و درختی وزین، زیبا و باشکوه در هنر تمدن اسلامی است، که البته این هنر ها توسط هنرمندان ایرانی بود که خل

مشخصات

آخرین جستجو ها